Thursday, 12 March 2015

TAJUK 3: TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID

Tanda-tanda Awal Gangguan Emosi

Definisi
ü  Satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih karasteristik oleh murid-murid.
ü  Kamus Dewan :  akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu.

Tanda-tanda masalah emosi
       Tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
       Selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
       Sentiasa kelihatan letih
       Kerap sakit perut
       Mudah diserang penyakit
       Duduk dalam keadaan yang tidak selesa
       Pencapaian akademik yang semakin merosot
       Sering berasa cemas, takut dan benci
       Konsep kendiri yang lemah
       Bertindak tidak wajar disebabkan tekanan perasaan
       Suka bergaduh
       Kerap berbohong
       Bertindak liar untuk menarik perhatian
       Tindak balas kurang matang
       Berperawakan ganjil
       Membela diri secara tidak menentu
       Menunjukkan perasaan dengki\Mengkritik secara keterlaluan
       Suka termenung atau berkhayal

v  Kebiasaannya seseorang yang merasa emosinya terganggu adalah kerana:
ü  Kecemasan dan marah
ü  Sukar tunjukkan emosi tertentu
ü  Alami kesulitan
ü  Konflik

2 Jenis;
Positif
Negatif

Gangguan emosi boleh dikategorikan kepada 3 kumpulan iaitu;

1.     Gangguan emosi ringan
Tidak terlalu kelihatan pada ciri-ciri dari luarannya. Murid dapat mengawal dirinya.

2.     Gangguan emosi sederhana
Akan lebih kelihatan.
Kebiasaannya perasaaan marah, takut atau sedih menjadi perkara normal pada murid. Contoh : murid pergi tandas seorang diri, berasa takut sehingga menangis, marah pada guru. Kesannya sanggup tahan sehingga terkencing.

3.     Gangguan emosi berat
Jelas kelihatan dari luar. Janggal dari tingkah laku asal/ kebiasaan. Contoh : ketika murid sedang marah, dia akan mengamuk, menjerit atau menyakiti dirinya sendiri.

Punca Gangguan Emosi
·         Persekitaran sekolah
·         Gaya pengajaran guru
·         Peristiwa dalam keluarga
·         Pengaruh keluarga
·         Pengaruh rakan sebaya
·         Tindakan guru

Langkah-langkah Menangani Gangguan Emosi
Ø  Peranan ibu bapa
Ø  Tindakan guru
Ø  Gaya pengajaran
Ø  Kepimpinan guru
Ø  Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
Ø  Kerjasama
Ø  Penerapan nilai
Ø  Suasana ceria
Ø  Penerangan jelas

Peranan ibu bapa
-       Ibu bapa mengambil tahu masalah yang dihadapi oleh anak di sekolah. Perbincangan antara ibu bapa dan guru berkaitan anak yang mempunyai masalah dilakukan dari masa ke masa bagi menangani masalah anak secara bersama-sama.

Tindakan guru
-       Mengesan murid yang dikenal pasti mengalami gangguan emosi. Merujuk ke ahli psikologi, kaunselor, atau personel bertauliah bagi mendapatkan perkhidmatan psikologi dan kaunseling serta khidmat bimbingan yang diperlukan murid.

Kepimpinan guru
-       Guru perlu mahir dalam menguruskan bilik darjah. Guru perlu memastikan murid jelas dengan peraturan yang ditetapkan serta memahami dan bersetuju dengan peraturan tersebut.

Penganjuran Program
-       Program berbentuk pendidikan sebagai tindakan sokongan dalam pembentukan tingkah laku. Bertujuan membantu murid yang mempunyai masalah gangguan emosi bagi meningkatkan pencapaian akademik, kemahiran sosial dan mengawal tingkah laku serta untuk meningkatkan konsep kendiri.

Penerapan Nilai
-       Guru menggunakan modifikasi tingkah laku yang sesuai dengan murid. Peneguhan positif diberi kepada murid yang menunjukkan tingkah laku yang diingini serta menetapkan hukuman yang adil dan bersesuaian bagi murid yang melakukan kesalahan.



Gaya pengajaran
-       Murid diberi peluang mengenal pasti kesalahan atau tingkah laku yang tidak diingini. Murid diberi ruang oleh guru dan rakan sekelas yang lain untuk memperbaiki tingkah laku.

Hak Asasi Kanak-kanak
·         Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan;
·         Semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama. Kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
·         Orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan. Tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.

Antara Hak Setiap Kanak-Kanak adalah seperti yang berikut;
·         untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan;
·         untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi;
·         untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai;
·         untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat;
·         untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri;
·         untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
·         untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya;
untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan;

No comments:

Post a Comment