Integrasi Nasional
- Merupakan proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza latar
belakang, status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang mempunyai norma,
sistem nilai dan mengamalkannya bersama.
- Integrasi nasional merujuk kepada satu proses dinamik untuk merapatkan
masyarakat berbilang kaum di Malaysia
Isu-isu yang berkaitan
dengan perpaduan dan integrasi nasional:
1.
Tindakan kerajaan yang
dilihat sebagai diskriminasi oleh kaum-kaum lain.
2.
Kurangnya sensitiviti dan
toleransi terhadap agama-agama lain.
3.
Kurangnya semangat
patriotisme dalam kalangan masyarakat.
4.
Peningkatan kes gelaja sosial
5.
Pembangunan ekonomi yang
tidak seimbang.
6.
Peranan media massa yang mensensasikan
isu perpaduan
Sekolah Wawasan
- menggabungkan tiga buah
sekolah berlainan aliran dalam satu kompleks iaitu pelajarnya berkongsi kemudahan.
-
Tujuan : mengeratkan perpaduan
dalam kalangan murid.
-
Penyatuan murid menggunakan
satu bahasa yang sama iaitu bahasa kebangsaan
-
Dalam masa yang sama, murid
dapat memahami budaya, bahasa dan pemikiran kaum lain.
Peranan Guru Menangani Isu Integriti
Nasional
1.
Memperkasa bahasa kebangsaan.
-
Guru galakkan penggunaan
bahasa kebangsaan dan jadikan bahasa sebagai bahasa perpaduan.
-
Guru berusaha tanam rasa
cinta BM dalam diri murid2
-
Guru mengadakan program
Wacana Ilmu, Minggu Bahasa Kebangsaan, Pertandingan Pidato dll.
2.
Memantapkan perpaduan negara
dan integrasi nasional.
-
KPM perkenalkan RIMUP
bertujuan menggalakkan penyertaan masyarakat setempat guru, murid dan warga
sekolah dalam aktiviti sekolah.
-
RIMUP dapat mewujudkan
suasana muhibbah, kerjasama, toleransi antara murid pelbagai kaum dan berkongsi
kemudahan untuk menjayakan kegiatan khas bersama-sama.
3.
Memupuk kecintaan kerhadap
seni, warisan, budaya dan bangsa.
-
Guru galakkan murid libat
diri dalam aktiviti koku seperti Kempen Cintakan Warisan Seni, Kempen Kibar
Jalur Gemilang dll.
-
Guru beri peluang semua murid
pelbagai kaum berinteraksi dalam pelbagai aktiviti di sekolah.
Konsep 1Malaysia
- 8 nilai murni yang terkandung
dalam konsep 1 Malaysia iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah diri,
penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integriti yang diharap dapat
menyatupadukan rakyat Malaysia.
- Dengan perlaksanaan 1
Malaysia, semua rakyat harus mendasari prinsip-prinsip utama iaitu kebersamaan
(togetherness) dan kekitaan (sense of belonging) bagi mencapai konsep ini.
Pendemokrasian Pendidikan
-
Merujuk kepada penyediaan
peluang yang terbuka untuk setiap orang bagi memperoleh kejayaan dalam
pendidikan dan menjadikan pendidikan sebagai ejen bagi meningkatkan kejayaan
dan kualiti hidup.
-
Ahmad Fauzi (1997),
pendemokrasian pendidikan yang dimaksudkan bukanlah sekadar pendemokrasian
sahaja tetapi persamaan hak yang sama rata dari segi peluang mendapat
pendidikan yang bermutu (democratization of access to quality education).
-
Dalam konsep
pendemokrasian pendidikan, dasar-dasar penting telah dibentuk.
Dasar-dasar pendemokrasian pendidikan di
Malaysia:
1.
Perlaksanaan pendidikan wajib
pada peringkat asas.
2.
Perlaksanaan sekolah
vernakular (sekolah Tamil dan Cina).
3.
Pendidikan selama 13 tahun.
4.
Sekolah teknikal, asrama
penuh, pendidikan khas, swasta dan sek agama.
5.
Peluang Pendidikan Jarak Jauh
(PJJ) peringkat tinggi.
6.
Pendidikan sepanjang hayat.
Dalam melaksanakan pendemokrasian
pendidikan, terdapat beberapa cabaran yang perlu dihadapi:
-
Penyediaan infrastruktur yang
lengkap dan mencakupi untuk semua pelajar.
-
Kemudahan asas sekolah dari
segi bilangan bilik darjah, buku teks, pusat sumber dan sebagainya.
-
Sumber tenaga kerja
(bilangan guru siswazah dan bukan siswazah).
a. Cabaran pendemokrasian
pendidikan dapat dicapai jika sekolah dapat menikmati peluang untuk
meningkatkan mutu pengajaran bilik darjah.
b. Hal ini boleh diperoleh
dengan penubuhan PKG yang membolehkan guru berinteraksi dan mengenal pasti
kelemahan dalam pnp
c.
Guru perlu memupuk ekuiti
gender untuk wujudkan suasana seimbang untuk kedua-dua jantina.
d.
Guru perlu bersikap adil
dan tidak memilih kasih terhadap jantina tertentu.
Tonggak Pendidikan UNESCO
• Organisasi Pendidikan,
Keilmuan, dan Kebudayaan PBB (bahasa Inggeris: United Nations Educational,
Scientific and Cultural Organization, disingkat UNESCO)
•
Ditubuhkan pada tahun
1945
•
Dianggotai 191 buah
negara
Tujuan UNESCO
• Mendukung perdamaian dan
keamanan dengan menjalinkan kerjasama antara negara-negara ahli melalui
pendidikan, ilmu pengetahuan, dan budaya dalam usaha meningkatkan rasa saling
menghormati yang berlandaskan kepada keadilan, peraturan hukum, hak asasi
manusia, dan kebebasan hakiki.
Program UNESCO
•
Pendidikan
•
Ilmu Alam (Natural
Science)
•
Ilmu sosial &
manusia (Human Science)
•
Budaya,
•
Komunikasi &
informasi
Tonggak Pendidikan
UNESCO
•
Belajar untuk menguasai (learning
to know),
•
Belajar untuk menguasai
ilmu (learning to do)
•
Belajar untuk menjadi
insan berguna (learning to be)
•
Belajar untuk harmoni
dan kerjasama (learning to live together).
Belajar untuk menguasai
ilmu (learning to know)
•
Memahami dunia sekeliling
untuk memperkembangkan kemahiran kerjayanya serta komunikasi dengan orang lain.
•
Belajar untuk
memperkembangkan tumpuan, kemahiran ingatan dan kebolehan berfikir seseorang.
•
Murid perlu bijak untuk
belajar dan guru perlu tahu untuk mengajar.
Belajar untuk menguasai
kemahiran (learning to do)
•
Maksud - pendidikan
dapat melengkapkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran untuk diaplikasikan dalam
bidang pekerjaan kelak.
•
Cabaran -
1. Bagaimana memahirkan
pelajar dalam kompetensi peribadi agar mereka dapat memberikan perkhidmatan
terbaik?
2.
Bagaimana untuk
mewujudkan kemahiran interpersonal sebagai satu kriteria dalam permohonan
kerja?
Belajar untuk menjadi
insan berguna ( learning to be)
• Maksud - Pendidikan
harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal,
intelek, rohani, emosi, kepekaan dan penghargaan kendiri.
•
Cabaran -
1. Bagaimana untuk
menyediakan barisan pendidik yang bersedia untuk menghadapi transformasi
pendidikan?
Belajar untuk harmoni
dan bekerjasama (learning to live together)
•
Pendidikan sebagai wadah
untuk menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain.
Globalisasi Dalam Pendidikan
• Merujuk kepada proses menyingkirkan batasan /
sekatan kerajaan mengenai pergerakan antara negara supaya mewujudkan satu
ekonomi dunia yang terbuka dan tanpa
sempadan. (Scholte, 2000 : 16)
Impak Globalisasi:
Penggunaan bahasa Inggeris
•
Bahasa ilmu dan bahasa pengantarabangsaan
•
Digunakan sebagai bahasa komunikasi untuk
berkongsi ilmu
•
Perubahan peranan guru sebagai fasilitator dan
bukan penyampai ilmu sepenuhnya.
Persaingan sihat dalam institusi pengajian
•
Meningkatkan mutu pendidikan
•
Menghasilkan reka cipta inovatif.
•
Mewujudkan mata pelajaran baharu - Reka bentuk
Menyediakan peluang-peluang pendidikan
•
Pendidikan jarak jauh
•
Memperkembang bidang ilmu
Kesan
•
Aliran tenaga buruh atau sumber manusia
•
Meningkatkan pelajar yang berkemahiran tinggi.
•
Mampu bersaing dari segi akademik dan kemahiran
Penguasaan pelbagai bahasa
•
Mampu memberikan peluang kepada murid menguasai
pelbagai bahasa
•
Memberikan peluang untuk bersaing di negara luar
•
Penemuan penyelidikan
•
Perkongsian secara global
•
Dapat ditambah baik dan diteliti oleh pakar untuk
meningkatkan mutu pendidikan
Transformasi kurikulum
•
Mengikut acuan negara
•
Menyediakan murid yang bersedia menghadapi masa
hadapan.
Usaha yang boleh dilaksanakan untuk menjayakan
globalisasi dalam pendidikan
Guru :
•
Meningkatkan profesionalisme
•
Memperkaya idea baharu
•
Merangsang murid ke arah berfikir minda kelas
pertama
Murid :
•
Sentiasa menjana idea
•
Melaksanakan reka cipta dan inovatif
•
Cuba mencari ruang dan peluang untuk maju ke
hadapan
Kepelbagaian Budaya
• Cara
hidup manusia dari segi pemikiran, kepercayaan dan perlakuan dalam sesuatu
masyarakat yang diterima oleh ahli atau anggotanya serta diwarisi secara
turun-temurun.
• Contohnya
: kaum Melayu, Cina, India dan etnik lain.
Cabaran Kepelbagaian
Budaya
• Sekolah
kebangsaan yang mempunyai banyak etnik
• Maklumat
tentang perubahan harus dijelaskan kepada semua agar tiada salah faham oleh
masyarakat.
Langkah
• Penghayatan
Rukun Negara
• Pendedahan
tentang aspek-aspek kewarganegaraan dalam Pendidikan Moral
• Pengajaran
subjek Kajian Tempatan dan Sejarah.
Cara Menangani
• Guru
perlu fahami budaya muridnya.
• Guru
perlu wujudkan peluang dalam kalangan murid untuk mengumpul maklumat tentang
budaya yang berlainan.
• Guru
menjalankan aktiviti yang positif tentang kaum dan etnik di Malaysia.
Pengaruh Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Pengenalan
-
TMK digunakan sebagai alat
untuk menyebarkan maklumat melalui audio, video dan dokumen daripada internet,
bahan rujukan dan sebagainya.
- TMK mewujudkan situasi untuk
pelajar mengalami kehidupan sebenar dalam bentuk simulasi secara maya.
-
TMK digunakan untuk memanipulasi dan menganalisis data dan mewujudkan komunikasi
tanpa sempadan dan masa.
Faedah TMK
- Membolehkan
pembentukan resos digital sepertii perpustakan digital iaitu guru dan pelajar
dapat akses bahan penyelidikan dan bahan pengajaran tanpa mengira masa dan
tempat.
-
Galakkan
perkongsian bahan akademik.
-
Memperkembangkan
kemahiran aras tinggi seperti kolaborasi di mana-mana sahaja serta penyelesaian
masalah.
-
Menyediakan
sumber tenaga kerja untuk masyarakat bermaklumat dan ekonomi global kini.
Pengaruh TMK
-
Sumber
maklumat menambah ilmu pengetahuan dan kemahiran.
-
Permudah
urusan perniagaan, pendidikan dan urusan harian.
-
Media
pertukaran dan perkongsian idea atau pendapat.
- Penggunaan
internet sebagai media mengajar dalam kalangan guru melahirkan murid celik IT.
(perpustakaan maya)
Cabaran
i.
Guru
– berkebolehan, ketinggalan zaman
ii.
Murid
– luar bandar, bandar
iii.
Media
– pengaruh negatif, penyebaran maklumat palsu/fitnah
iv.
Sekolah
– fasiliti, pantauan, kos selenggara
v.
Ibu
bapa – luar bandar, bandar
vi.
Masyarakat
– golongan elit, pendapatan sederhana, miskin
Cara atasi
-
Peranan
ibu bapa awasi anak2 melayari internet.
-
Guru
memberi pendidikan kebaikan dan keburukan internet.
-
Wujudkan
budaya internet yang sihat.
Gejala Sosial
-
Merokok, lari rumah
-
Mencuri, menagih dadah
-
Menonton video lucah, rogol
-
Putus cinta, zina
Faktor wujud gejala sosial
-
Peranan ibu bapa
Terlalu manjakan anak2, cara didikan tidak betul, pengasuh yang
ambil alih t/jwb, masalah kewangan
-
Sikap pelajar itu sendiri
Pengaruh rakan sebaya,
-
Pengaruh media massa
-
Iklim bilik darjah
Pengajaran guru bosan
Cara atasi masalah gejala sosial
-
Peranan guru sebagai
pembimbing
-
Guru mengukuhkan nilai2 murni
membentuk modal insan. Penerapan nilai melalui program kem motivasi, aktiviti
amal jariah, unit beruniform dll.
-
Peranan kaunseling
(kelompok, individu atau PRS)
-
Penguatkuasaan undang2
(kerjasama dengan pihak polis)
-
Guru guna pelbagai strategi
pnp untuk menarik minat murid untuk datang sekolah.
-
Guru peka, prihatian dan
menunjukkan kasih sayang terhadap pelajar
No comments:
Post a Comment