Thursday, 12 March 2015

TAJUK 1: ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN SEMASA

Integrasi Nasional
-       Merupakan proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza latar belakang, status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang mempunyai norma, sistem nilai dan mengamalkannya bersama.
-     Integrasi nasional merujuk kepada satu proses dinamik untuk merapatkan masyarakat berbilang kaum di Malaysia

Isu-isu yang berkaitan dengan perpaduan dan integrasi nasional:
1.     Tindakan kerajaan yang dilihat sebagai diskriminasi oleh kaum-kaum lain.
2.     Kurangnya sensitiviti dan toleransi terhadap agama-agama lain.
3.     Kurangnya semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat.
4.     Peningkatan kes gelaja sosial
5.     Pembangunan ekonomi yang tidak seimbang.
6.     Peranan media massa yang mensensasikan isu perpaduan

Sekolah Wawasan
-   menggabungkan tiga buah sekolah berlainan aliran dalam satu kompleks iaitu pelajarnya berkongsi kemudahan.
-       Tujuan : mengeratkan perpaduan dalam kalangan murid.
-       Penyatuan murid menggunakan satu bahasa yang sama iaitu bahasa kebangsaan
-       Dalam masa yang sama, murid dapat memahami budaya, bahasa dan pemikiran kaum lain.

Peranan Guru Menangani Isu Integriti Nasional
1.     Memperkasa bahasa kebangsaan.
-       Guru galakkan penggunaan bahasa kebangsaan dan jadikan bahasa sebagai bahasa perpaduan.
-       Guru berusaha tanam rasa cinta BM dalam diri murid2
-       Guru mengadakan program Wacana Ilmu, Minggu Bahasa Kebangsaan, Pertandingan Pidato dll.
2.     Memantapkan perpaduan negara dan integrasi nasional.
-       KPM perkenalkan RIMUP bertujuan menggalakkan penyertaan masyarakat setempat guru, murid dan warga sekolah dalam aktiviti sekolah.
-       RIMUP dapat mewujudkan suasana muhibbah, kerjasama, toleransi antara murid pelbagai kaum dan berkongsi kemudahan untuk menjayakan kegiatan khas bersama-sama.
3.     Memupuk kecintaan kerhadap seni, warisan, budaya dan bangsa.
-       Guru galakkan murid libat diri dalam aktiviti koku seperti Kempen Cintakan Warisan Seni, Kempen Kibar Jalur Gemilang dll.
-       Guru beri peluang semua murid pelbagai kaum berinteraksi dalam pelbagai aktiviti di sekolah.

Konsep 1Malaysia
-      8 nilai murni yang terkandung dalam konsep 1 Malaysia iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah diri, penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integriti yang diharap dapat menyatupadukan rakyat Malaysia.
-   Dengan perlaksanaan 1 Malaysia, semua rakyat harus mendasari prinsip-prinsip utama iaitu kebersamaan (togetherness) dan kekitaan (sense of belonging) bagi mencapai konsep ini.


Pendemokrasian Pendidikan
-       Merujuk kepada penyediaan peluang yang terbuka untuk setiap orang bagi memperoleh kejayaan dalam pendidikan dan menjadikan pendidikan sebagai ejen bagi meningkatkan kejayaan dan kualiti hidup.
-       Ahmad Fauzi (1997), pendemokrasian pendidikan yang dimaksudkan bukanlah sekadar pendemokrasian sahaja tetapi persamaan hak yang sama rata dari segi peluang mendapat pendidikan yang bermutu (democratization of access to quality education).
-       Dalam konsep pendemokrasian pendidikan, dasar-dasar penting telah dibentuk.

Dasar-dasar pendemokrasian pendidikan di Malaysia:
1.     Perlaksanaan pendidikan wajib pada peringkat asas.
2.     Perlaksanaan sekolah vernakular (sekolah Tamil dan Cina).
3.     Pendidikan selama 13 tahun.
4.     Sekolah teknikal, asrama penuh, pendidikan khas, swasta dan sek agama.
5.     Peluang Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) peringkat tinggi.
6.     Pendidikan sepanjang hayat.

Dalam melaksanakan pendemokrasian pendidikan, terdapat beberapa cabaran yang perlu dihadapi:
-       Penyediaan infrastruktur yang lengkap dan mencakupi untuk semua pelajar.
-       Kemudahan asas sekolah dari segi bilangan bilik darjah, buku teks, pusat sumber dan sebagainya.
-       Sumber tenaga kerja (bilangan guru siswazah dan bukan siswazah).

a. Cabaran pendemokrasian pendidikan dapat dicapai jika sekolah dapat menikmati peluang untuk meningkatkan mutu pengajaran bilik darjah.
b.    Hal ini boleh diperoleh dengan penubuhan PKG yang membolehkan guru berinteraksi dan mengenal pasti kelemahan dalam pnp
c.     Guru perlu memupuk ekuiti gender untuk wujudkan suasana seimbang untuk kedua-dua jantina.
d.     Guru perlu bersikap adil dan tidak memilih kasih terhadap jantina tertentu.


Tonggak Pendidikan UNESCO
       Organisasi Pendidikan, Keilmuan, dan Kebudayaan PBB (bahasa Inggeris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, disingkat UNESCO)
          Ditubuhkan pada tahun 1945
          Dianggotai 191 buah negara

Tujuan UNESCO
        Mendukung perdamaian dan keamanan dengan menjalinkan kerjasama antara negara-negara ahli melalui pendidikan, ilmu pengetahuan, dan budaya dalam usaha meningkatkan rasa saling menghormati yang berlandaskan kepada keadilan, peraturan hukum, hak asasi manusia, dan kebebasan hakiki.

Program UNESCO
          Pendidikan
          Ilmu Alam (Natural Science)
          Ilmu sosial & manusia (Human Science)
          Budaya,
          Komunikasi & informasi

Tonggak Pendidikan UNESCO
          Belajar untuk menguasai (learning to know),
          Belajar untuk menguasai ilmu (learning to do)
          Belajar untuk menjadi insan berguna (learning to be)
           Belajar untuk harmoni dan kerjasama (learning to live together).

Belajar untuk menguasai ilmu (learning to know)
          Memahami dunia sekeliling untuk memperkembangkan kemahiran kerjayanya serta komunikasi dengan orang lain.
          Belajar untuk memperkembangkan tumpuan, kemahiran ingatan dan kebolehan berfikir seseorang.
          Murid perlu bijak untuk belajar dan guru perlu tahu untuk mengajar.


Belajar untuk menguasai kemahiran (learning to do)
          Maksud - pendidikan dapat melengkapkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran untuk diaplikasikan dalam bidang pekerjaan kelak.
          Cabaran -
1.  Bagaimana memahirkan pelajar dalam kompetensi peribadi agar mereka dapat memberikan perkhidmatan terbaik?
2.     Bagaimana untuk mewujudkan kemahiran interpersonal sebagai satu kriteria dalam permohonan kerja?

Belajar untuk menjadi insan berguna ( learning to be)
    Maksud - Pendidikan harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal, intelek, rohani, emosi, kepekaan dan penghargaan kendiri.
          Cabaran -
1.  Bagaimana untuk menyediakan barisan pendidik yang bersedia untuk menghadapi transformasi pendidikan?

Belajar untuk harmoni dan bekerjasama (learning to live together)
          Pendidikan sebagai wadah untuk menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain.


Globalisasi Dalam Pendidikan
       Merujuk kepada proses menyingkirkan batasan / sekatan kerajaan mengenai pergerakan antara negara supaya mewujudkan satu ekonomi dunia yang terbuka dan tanpa  sempadan. (Scholte, 2000 : 16)

Impak Globalisasi:

Penggunaan bahasa Inggeris
          Bahasa ilmu dan bahasa pengantarabangsaan
          Digunakan sebagai bahasa komunikasi untuk berkongsi ilmu
          Perubahan peranan guru sebagai fasilitator dan bukan penyampai ilmu sepenuhnya.

Persaingan sihat dalam institusi pengajian
          Meningkatkan mutu pendidikan
          Menghasilkan reka cipta inovatif.
          Mewujudkan mata pelajaran baharu - Reka bentuk

Menyediakan peluang-peluang pendidikan
          Pendidikan jarak jauh
          Memperkembang bidang ilmu


Kesan
       Aliran tenaga buruh atau sumber manusia
          Meningkatkan pelajar yang berkemahiran tinggi.
          Mampu bersaing dari segi akademik dan kemahiran

Penguasaan pelbagai bahasa
          Mampu memberikan peluang kepada murid menguasai pelbagai bahasa
          Memberikan peluang untuk bersaing di negara luar
          Penemuan penyelidikan
          Perkongsian secara global
          Dapat ditambah baik dan diteliti oleh pakar untuk meningkatkan mutu pendidikan

Transformasi kurikulum
          Mengikut acuan negara
          Menyediakan murid yang bersedia menghadapi masa hadapan.

Usaha yang boleh dilaksanakan untuk menjayakan globalisasi dalam pendidikan

Guru :
          Meningkatkan profesionalisme
          Memperkaya idea baharu
          Merangsang murid ke arah berfikir minda kelas pertama

Murid :
          Sentiasa menjana idea
          Melaksanakan reka cipta dan inovatif
          Cuba mencari ruang dan peluang untuk maju ke hadapan


Kepelbagaian Budaya
      Cara hidup manusia dari segi pemikiran, kepercayaan dan perlakuan dalam sesuatu masyarakat yang diterima oleh ahli atau anggotanya serta diwarisi secara turun-temurun.
       Contohnya : kaum Melayu, Cina, India dan etnik lain.

Cabaran Kepelbagaian Budaya
       Sekolah kebangsaan yang mempunyai banyak etnik
       Maklumat tentang perubahan harus dijelaskan kepada semua agar tiada salah faham oleh masyarakat.

Langkah
       Penghayatan Rukun Negara
       Pendedahan tentang aspek-aspek kewarganegaraan dalam Pendidikan Moral
       Pengajaran subjek Kajian Tempatan dan Sejarah.

Cara Menangani
       Guru perlu fahami budaya muridnya.
       Guru perlu wujudkan peluang dalam kalangan murid untuk mengumpul maklumat tentang budaya yang berlainan.
       Guru menjalankan aktiviti yang positif tentang kaum dan etnik di Malaysia.


Pengaruh Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Pengenalan
-       TMK digunakan sebagai alat untuk menyebarkan maklumat melalui audio, video dan dokumen daripada internet, bahan rujukan dan sebagainya.
-      TMK mewujudkan situasi untuk pelajar mengalami kehidupan sebenar dalam bentuk simulasi secara maya.
-       TMK digunakan untuk memanipulasi dan menganalisis data dan mewujudkan komunikasi tanpa sempadan dan masa.

Faedah TMK
-     Membolehkan pembentukan resos digital sepertii perpustakan digital iaitu guru dan pelajar dapat akses bahan penyelidikan dan bahan pengajaran tanpa mengira masa dan tempat.
-       Galakkan perkongsian bahan akademik.
-       Memperkembangkan kemahiran aras tinggi seperti kolaborasi di mana-mana sahaja serta penyelesaian masalah.
-       Menyediakan sumber tenaga kerja untuk masyarakat bermaklumat dan ekonomi global kini.

Pengaruh TMK
-       Sumber maklumat menambah ilmu pengetahuan dan kemahiran.
-       Permudah urusan perniagaan, pendidikan dan urusan harian.
-       Media pertukaran dan perkongsian idea atau pendapat.
-  Penggunaan internet sebagai media mengajar dalam kalangan guru melahirkan murid celik IT. (perpustakaan maya)

Cabaran
i.              Guru – berkebolehan, ketinggalan zaman
ii.             Murid – luar bandar, bandar
iii.           Media – pengaruh negatif, penyebaran maklumat palsu/fitnah
iv.            Sekolah – fasiliti, pantauan, kos selenggara
v.             Ibu bapa – luar bandar, bandar
vi.            Masyarakat – golongan elit, pendapatan sederhana, miskin

Cara atasi
-       Peranan ibu bapa awasi anak2 melayari internet.
-       Guru memberi pendidikan kebaikan dan keburukan internet.
-       Wujudkan budaya internet yang sihat.


Gejala Sosial
-       Merokok, lari rumah
-       Mencuri, menagih dadah
-       Menonton video lucah, rogol
-       Putus cinta, zina

Faktor wujud gejala sosial
-       Peranan ibu bapa
Terlalu manjakan  anak2, cara didikan tidak betul, pengasuh yang ambil alih t/jwb, masalah kewangan
-       Sikap pelajar itu sendiri
Pengaruh rakan sebaya,
-       Pengaruh media massa
-       Iklim bilik darjah
Pengajaran guru bosan

Cara atasi masalah gejala sosial
-       Peranan guru sebagai pembimbing
-       Guru mengukuhkan nilai2 murni membentuk modal insan. Penerapan nilai melalui program kem motivasi, aktiviti amal jariah, unit beruniform dll.
-       Peranan kaunseling (kelompok, individu atau PRS)
-       Penguatkuasaan undang2 (kerjasama dengan pihak polis)
-       Guru guna pelbagai strategi pnp untuk menarik minat murid untuk datang sekolah.
-       Guru peka, prihatian dan menunjukkan kasih sayang terhadap pelajar

No comments:

Post a Comment